czwartek, 13 grudnia 2012

Amnesia : The Dark Descent - Horror pośród wschodniopruskich lasów.


Ustęp z księgi poświęconej folklorowi : Okolice Altstadt i zamek Brenneburg, 1801

Kolejnym bogatym w folklor regionem są okolice Altstadt, osady położonej głęboko pośród wschodniopruskich lasów. Ciche, porośnięte lasami wzgórza, przyozdobione licznymi jeziorami nadają okolicom Altstad niezwykle malowniczy wygląd, aż dziw bierze, iż w ludzkim mniemaniu są siedliskiem złych sił. Przez wieki powstało wiele niestworzonych historii na temat zarówno samej osady, jak i znajdującego się w jej pobliżu zamku Brennenburg, wystarczy zasięgnąć słowa pośród miejscowych by zdać sobie sprawę ze skali panującego tam przesądu. Polecam każdemu kto będzie podróżował przez te tereny o wdanie się w taką rozmowę,  wierzę, iż stanowić będzie ona dla niego niebywałą rozrywkę. Na zakończenie nadmienię, iż choć każda z posłyszanych opowieści wyda się inna od pozostałych, wszystkie łączą podobne i powtarzające się za każdym razem motywy.

- Wolne tłumaczenie jednej z notatek napotkanych podczas gry (tłumaczenie autorstwa autora artykułu)

Zamek Brennenburg, obwód królewiecki ;)
Gdy tworzyłem ten blog przyświecała mi idea przedstawiania pruskiej ziemi na przekór schematom i regułom, w możliwie jak najszerszym spektrum, owo spektrum zawiera w sobie wszelkiej maści media, gry komputerowej jednakże pojawiają się na nim po raz pierwszy. "Amnesia : The Dark Descent", znana w Polsce jako : "Amnesia: Mroczny obłęd" jest grą stworzoną przez zasłużone w dziedzinie survival horrorów szwedzkie studio Frictional Games, kojarzące się najpewniej dla wielu graczy ze świetną trylogią "Penumbra". Jako, iż miałem do czynienia z wcześniejszą produkcją Frictional Games, wspomnianą wcześniej "Penumbrą" (która notabene przypadła mi szalenie do gustu) oczekiwałem z niecierpliwością nowego tytułu. Jakież było me zaskoczenie gdy okazało się, iż akcja "Amnesia" rozgrywać się będzie w Prusach Wschodnich. Faktem jest, iż w historii gier komputerowych Prusy Wschodnie jako miejsce akcji pojawiały się nader rzadko, występując przeważnie w strategiach, i to w szerszym kontekście Królestwa Prus. Wybór Prus jako umiejscowienia akcji "Amnesii" był ze strony autorów nad wyraz trafny, szczególnie biorąc pod uwagę surowy miejscami krajobraz pruskiej ziemi, który zwłaszcza przy wczesnowiosennej, jesiennej czy zimowej pogodzie jest nasycony depresyjną aurą. Jako dygresję na temat owej depresyjnej specyfiki krajobrazu i jej wpływ na człowieka pozwolę sobie przytoczyć dosyć makabryczny cytat pozyskany ze strony poświęconej Ernstowi Wiechertowi : Współczynnik samobójstw w Prusach Wschodnich zawsze był i jest wyższy niż w innych regionach, co tłumaczyć można wpływem krajobrazu na psychikę człowieka. (http://www.ernst-wiechert.de/Ernst_Wiechert_Po_polsku/Ernst_Wiechert_Zyciorys.htm). Wróćmy jednakże do meritum artykułu. Wedle informacji zawartych w grze, miejscem akcji gry jest fikcyjny zamek Brennenburg położony w pobliżu równie fikcyjnej osady Altstadt gdzieś pośród mrocznych wschodniopruskich lasów. Dokładne położenie obydwu lokacji nie jest co prawda wspomniane, lecz możemy je nakreślić bazując na skrawkach informacji pozyskanych z różnorodnych dokumentów odnalezionych w zamku. Wedle owych informacji zarówno zamek, jak i osada znajdują się w niedużej odległości od morza, a najbliższym dużym miastem jest stolica prowincji - Królewiec. Mając do dyspozycji te informacje możemy śmiało zakładać, iż obydwie lokacje są położone gdzieś na "bursztynowym wybrzeżu" (Bernstein-Küste) czyli północnym i zachodnim wybrzeżu półwyspu sambijskiego.


Sam zamek Brennenburg był pierwotnie najprawdopodobniej krzyżackiej proweniencji ponieważ istniał już przed XVI wiekiem. Pod koniec XVI zamek ulega pożodze by zostać następnie odbudowanym przez Alexandra von Brennenburg, nemezis głównego bohatera "Amnesii" - Daniela. W tym momencie należy przedstawić należycie dramatis personae. Głównym bohaterem gry jest wspomniany wcześniej Daniel, młody Anglik z Londynu. Pewnego sierpniowego dnia roku pańskiego 1839 Daniel budzi się w głębi ciemnego, zapuszczonego zamczyska nie pamiętając kim jest, ani co robi w tymże przerażającym miejscu. Niedługo po przebudzeniu odnajduje jednakże list, który jak się okazuje jest listem który napisał sam do siebie tuż przed zażyciem mikstury odbierającej pamięć. Daniel rysuje przed graczem postać barona Alexandra von Brenneburg, mrocznego antagonisty bohatera który musi zostać bezwzględnie unicestwiony. Oboje postaci łączy mroczny i przerażający sekret który stanowi jedną z osi fabuły stąd pozwolę sobie pominąć w tym momencie dalsze przedstawianie fabuły i zachęcam do samodzielnej, nakrapianej szaleństwem wojaży w otchłań zamku Brenneburg.

"Amnesia : The Dark Descent"  jest obecnie uważana za jeden z najlepszych przedstawicieli gatunku survival horror, sława gry w tej materii jest tak duża, iż wielu recenzentów w tym John Walker ze opiniotwórczej strony Rock, Paper, Shotgun okrzyknęło "Amnesię" "(...) najstraszniejszą grą, jaką kiedykolwiek stworzono". Opinię tą z całym sercem potwierdzam i ja.

Osoby zainteresowane przeczytaniem recenzji "Amnesii" zapraszam pod te oto linki :
http://gry.onet.pl/recenzje/amnesia-the-dark-descent,1,4114498,artykul.html
http://www.purepc.pl/gry/amnesia_the_dark_descent_strach_ma_wielkie_oczy